De Rabobank ziet veel potentie in het ontwikkelen van smart energy hubs op bedrijventerreinen, maar een aantal barrières staat de grootschalige uitrol van dergelijke lokale energiesystemen nog in de weg. Om die te versnellen is het volgens de bank broodnodig dat een blauwdruk wordt opgezet.  

Smart energy hubs zijn lokale energiesystemen waar opwek, opslag en verbruik tussen verschillende bedrijven in balans wordt gebracht. Daarmee bieden ze een alternatief voor de centrale aan- en afvoer van energie en kunnen ze netcongestie verminderen. 

De Rabobank ziet nu, net als minister Rob Jetten eerder al, ook de voordelen in van smart energy hubs. ‘Bedrijven krijgen zo toch de mogelijkheid om zich in een gebied te vestigen, uit te breiden of verduurzamingsplannen door te voeren.’  

‘Daarnaast leidt het tot lagere kosten bij bedrijven, omdat energiestromen worden geoptimaliseerd. Dit komt doordat er minder of geen verzwaringen nodig zijn van energie-aansluitingen en er minder transportkosten worden betaald doordat de pieken van de afgenomen vermogens worden verlaagd’, schrijft de bank. 

Barrières 

Het zal wel even duren voordat alle 3500 bedrijventerreinen in Nederland een eigen smart energy hub hebben, denkt de Rabobank. ‘Alle huidige projecten zijn maatwerk, wat meer tijd en geld kost dan een standaard aanpak. ‘ 

Nog niet alle bedrijventerreinen kunnen hun energiestromen real-time meten, aldus de bank. ‘En er moet op bedrijventerreinen een mate van organisatie bestaan, wat nog niet overal het geval is.’ 

Daarnaast hebben niet alle ondernemers tijd om zich met verduurzaming bezig te houden. ‘De drempel om er tijd in te steken kan te hoog zijn, zelfs als ze gratis oplossingen krijgen aangeboden.’ 

‘Om de ontwikkeling van energy hubs te versnellen, onderzoeken verschillende partijen hoe er een blauwdruk kan worden opgezet’, eindigt de bank. Wanneer dit gaat zijn, is nog niet bekend. 

In Nederland zijn er al een aantal succesvolle voorbeelden van smart energy hubs, onder meer op Schiphol Trade Park en InnoFase in Duiven. 

28-03-2023
Nieuws
Brabant zet in op bottom-up aanpak bij herstructurering werklocaties
Brabant zet in op bottom-up aanpak bij herstructurering werklocaties

De provincie Noord-Brabant werkt aan een bijzondere herontwikkelingsmaatschappij voor bedrijventerreinen. Die moet gemeenten helpen bestaande werklocaties beter te benutten. De aansturing wordt niet top-down, maar loopt via regionale herstructureringsaanpakken, waarin gemeenten en regio’s voorkeurslocaties aanwijzen.‘Als de verkenning en de besluitvorming door Gedeputeerde Staten (GS) en Provinciale Staten (PS) optimaal verloopt, zouden we volgende bestuursperiode een uitvoeringsorganisatie operationeel kunnen hebben’, zegt Lars Torringa, planoloog Werklocaties regio Noordoost-Brabant bij de provincie.Gemeenten geven in regionaal verband aan dat herstructurering van bedrijventerreinen een belangrijk thema is, maar dat zij in de uitvoering tegen knelpunten aanlopen op het gebied van kennis, capaciteit en financiering. De provincie heeft daarop laten verkennen hoe deze opgave beter ondersteund kan worden.‘Wij hebben november vorig jaar van GS de opdracht gekregen om te verkennen hoe provinciaal instrumentarium voor herstructurering vorm kan krijgen‘, zegt Torringa. Conclusie uit het onderzoek was dat dat die overheidsgelieerd moet zijn, maar als organisatie op afstand van de provincie moet staan.'Wij zijn als provincie in dat geval wel aandeelhouder, maar de organisatie moet kunnen handelen als een marktpartij.’ Voor dit nieuwe instrument zijn volgens het onderzoek de basisvoorwaarden: voldoende uitvoeringskracht, revolverendheid, kennisopbouw en opereren op een duidelijke bestuurlijke afstand.Lees het hele artikel op StadszakenBeeld: Bureau BUITEN

28-05-2026
Aanmelden nieuwsbrief